Thursday, October 19, 2006
Increase in Pagan Priests in Iceland
The belief in the old Nordic gods is still alive and well in Iceland. The religious community Ásatrúarfélagid has over 1000 registered members and as of July, eight priests.
According to Morgunbladid, Ásatrúarfélagid announced that with more priests they can finally live up to the community’s policy of offering religious services countrywide.
Until recently, only head priest Hilmar Örn Hilmarsson and his substitute were allowed to offer marital services. But now the Ministry of Justice has granted three other priests the same rights.
The latest newcomers to the rank of pagan priests are Baldur Pálsson and Haukur Halldórsson, who were ordained as priests at a sacred ceremony at Thingvellir last July.
Ásatrúarfélagid has a longstanding complaint of discrimination by the Icelandic government. It recently sued the government for discrimination, claiming the national church of Iceland gets more financial support than other religious communities. This was reported by mbl.is last month.
The case will be received for adjudication on 1 November.
Iceland Review Online
Wednesday, October 18, 2006
ΟΤΑΝ Η ΙΣΛΑΝΔΙΑ ΞΑΝΑΒΡΗΚΕ ΤΟΥΣ ΘΕΟΥΣ ΤΗΣ
Η βόρεια παράδοση του Asatru ή «θρησκεία του Ases» θα δημιουργηθεί ξανά στην Ισλανδία, με επίσημο καταστατικό, από το 1973. Οργανωμένη σαν λατρευτική εταιρεία, (Asatruarfelagidh) κέρδισε την απόλυτη ισότητα με τις διάφορες χριστιανικές εκκλησίες σ' αυτήν τη χώρα των 250.000 κατοίκων.
Αποικισμένη το 970 μαχχ από τους Νορβηγούς, η Ισλανδία, δηλώνει για πρώτη φορά «επισήμως» χριστιανική το 999, κάτω απ' την πίεση του χριστιανού βασιλιά της Νορβηγίας. Το διάταγμα του Άλθιγκ, το ισλανδικό κοινοβούλιο, επέμενε ότι κάθε δημόσια θρησκευτική-λατρευτική πράξη έπρεπε να είναι χριστιανική, όμως ο καθένας θα μπορούσε να τελεί τη λατρεία που του ταιριάζει, υπό τον όρο να μένει τελείως ιδιωτική. Η Ισλανδία έπειτα θα πέσει κάτω απ' την κυριαρχία της Δανίας το 1380 και δεν θα ξαναβρεί την ανεξαρτησία της μέχρι το 1944. Τα χειρόγραφα του Edda, χρονολογημένα τον 13ο αιώνα και σταλμένα στη Δανία το 1643, δεν επέστρεψαν στην Ισλανδία παρά το 1971, σε μια ατμόσφαιρα χαράς και λαϊκής υπερηφάνειας.
Η επιστροφή των χειρογράφων, χαμένων Εθνικών θησαυρών*, θα προκαλέσει μια αναγέννηση της Εθνικής συνειδήσεως και μια έρευνα των αρχαίων εθίμων. Στην φάρμα του στο Draghals, ο Sveinbjorn Beinteinsson γεννημένος το 1924, είχε ήδη ανακαλύψει τα προγονικά έθιμα και τελούσε ξανά αρχαίες τελετές. Το 1972 δημιούργησε στο Ρέϋκιαβικ μια εταιρία, την Asatruarfelagidh, της οποίας θα εκλεγεί «godhi» (ιερέας). Η εταιρία αυτή μετρούσε τότε δώδεκα μέλη. Το πρώτο «blot» (θυσία στον Asatru) έγινε κατά το θερινό ηλιοστάσιο του 1972, στην φάρμα του στο Draghals. Ο σκοπός που ο Beinteinsson είχε θέσει ήταν η επίσημη αναγνώριση του Asatruarfelagidh.
Ο όρος της επίσημης αναγνωρίσεως μπορεί να φαίνεται περίεργος σ' αυτόν που δεν βιώνει τον χωρισμό κράτους-εκκλησίας. Αυτή η διάκριση υπάρχει στις Σκανδιναβικές χώρες. Οι αναγνωρισμένες θρησκείες χρηματοδοτούνται από έναν «εκκλησιαστικό φόρο» προερχόμενο απ' τα φορολογικά έσοδα των μελών τους, που επιστρέφεται αργότερα στις διάφορες θρησκείες απ' το δημόσιο ταμείο, ακολουθώντας ένα σύστημα που ποικίλλει από χώρα σε χώρα. Απ' την άλλη, η αναγνώριση νομιμοποιεί συγκεκριμένες τελετές. Ένας γάμος τελεσμένος με τελετή αναγνωρισμένης θρησκείας πχ, έχει επίσημη αξία και οι σύζυγοι λαμβάνουν πράξη αναγνωρίσεως του γάμου τους απ' το κράτος. Σ' αυτό ας προσθέσουμε κι άλλα πλεονεκτήματα, κυρίως την εφαρμογή σ' αυτούς των κανόνων του Αστικού Δικαίου. Ο Beinteinsson λοιπόν θ' απευθυνθεί στο Υπουργείο Δικαιοσύνης και Θρησκευμάτων της Ισλανδίας, υπεύθυνο για τις σχέσεις του κράτους με τις διάφορες θρησκείες, με την προοπτική της επίσημης αναγνωρίσεως της λατρείας του. Η περιγραφή σε τρία απ' τα δώδεκα σημεία που έκανε ο Beinteinsson, αξίζει ν' αναφερθεί:
« Ι. Asatru είναι το όνομα της θρησκείας που πρεσβεύουμε, αλλά αυτή δεν περιορίζεται μόνο στον Ases. Είναι επιτρεπτό να αναγνωρίζουμε και άλλους Θεούς, όπως πνεύματα της Γης και άλλες ανώτερες δυνάμεις.
ΙΙ. Το κεντρικό σημείο αυτής της θρησκείας είναι η υπευθυνότητα του καθενός για τις δικές του πράξεις. Αυτό το θεμελιώνουμε απ' το Edda, το Snorri και άλλες ιερές γραφές [...]
ΧΙΙ. Τα μέλη του Asatru είναι ενωμένα κάτω απ' το έμβλημα της εργασίας, για την αξιοπρέπεια και την τιμή της προγονικής θρησκείας και των προγονικών αξιών.»
Κατόπιν αυτής της αιτήσεως του Beinteinsson του Yπουργείο, θα παραχωρήσει την επίσημη αναγνώριση στο Asatruarfelagidh την 3η «Μαϊου» 1973. Ύστερα από μια χιλιετία περίπου απ' την εξάπλωση του χριστιανισμού και στο ισλανδικό έδαφος, η προγονική θρησκεία μπορούσε πάλι να λατρεύεται δημόσια. Όπως λοιπόν είπε και ο Beinsteinsson, «O θρόνος του Οντίν είναι πάλι στη Βαλχάλα, ο Θωρ διατρέχει τους ουρανούς καβάλα στο άρμα του, ο λύκος του Φενρίρ βγαίνει για κυνήγι και το ερπετό του Μιτγκάαρντ γλίστρησε ξανά στην θάλασσα».Ο Beinteinsson εκλέχτηκε αργότερα «Allsherjagodhi», δηλαδή αρχιερέας και εκπρόσωπος της Θρησκείας του Asatru στο κράτος. Η εταιρία αριθμούσε είκοσι ένα μέλη τότε, αλλά μια και υπήρχε συνταγματική κατοχύρωση για όλες τις θρησκευτικές κοινότητες, κέρδισε την έδρα της στο Ισλανδικό Συμβούλιο των Εκκλησιών.
Ο Beinteinsson δεν θα περιοριστεί στη δημιουργία του νομικού πλαισίου και στην αναβίωση των πατρογονικών τελετών. Επιθυμώντας την αναγέννηση των αρχαίων εθίμων, θα δουλέψει πάνω στα «Rimur», τις αρχαίες ωδές. Το Edda, όπως και τα αρχαία γαλλικά και γερμανικά ποιήματα, δεν γράφτηκαν για να απαγγέλλονται αλλά για να άδωνται. Η δημιουργία των στίχων αυτής της ευρωπαϊκής μουσικής παραδόσεως, είχε διακοπεί. Ο Beinsteinsson θα επιχειρήσει την σύνδεσή της με το παρόν. Τα αποτελέσματα αυτής της δουλειάς, της Kvaedhamadhur (ραψωδίας), δεν θ' αργήσουν να φανούν. Πανεπιστημιακοί χαρακτήρησαν τις ωδές αυτές σαν «αρχαϊκούς ψιθύρους παγάνων» και ο Beinteinsson βρήκε στη νέα ισλανδική μουσική σκηνή ενθουσιώδες υποστηρικτές. Μουσικοί όπως η Bjork, που πέτυχαν να γίνουν γνωστοί κι έξω απ' την Ισλανδία, οφείλουν πολλά στην έμπνευσή του.
*Τα χειρόγραφα του Edda σήμερα είναι ιδιοκτησία του Ισλανδικού κράτους και οποισδήποτε πολίτης έχει το δικαίωμα να τα συμβουλευθεί, στο Ινστιτούτο των χειρογράφων του Ρέϋκιαβικ. Καθώς η ισλανδική γλώσσα άλλαξε πολύ λίγο τους επτά τελευταίους αιώνες, οι Ισλανδοί μπορούν να τα διαβάσουν στο πρωτότυπο.
.
Tuesday, October 17, 2006
Ινδιάνικη Κοσμοθεώρηση
Τα λόγια τους διατηρούν τη σοφία τους και την διαχρονική τους φιλοσοφία. Συνοδεύουν μια καταγραφή πολιτιστικών, αξιών, πεποιθήσεων και στάσεων ζωής ενός μεγάλου αριθμού Ινδιάνων που έζησαν και βίωσαν τον παραδοσιακό φυλετικό τρόπο ζωής. Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί η απλότητα με την οποία εκφράζουν στέρεα επιχειρήματα κατά του παραλόγισμου της επιβολής της χριστιανικής παγκοσμιοποίησης, της οποίας υπήρξαν ένα ακόμη θύμα.
Μάθαμε να πιστεύουμε ότι το Μεγάλο Πνεύμα βλέπει και ακούει τα πάντα και ότι ποτέ δεν ξεχνάει. Πως από δω και πέρα θα δώσει σε κάθε άνθρωπο ένα σπίτι-πνεύμα σύμφωνα με τις ερημιές του... Αυτό πιστεύω, και όλοι οι άνθρωποί μου πιστεύουν το ίδιο.
Chief Joseph, Nez Perce (Hinmaton Yalatkit)
Όλα τα πράγματα στον κόσμο είναι δυο. Στο μυαλό μας είμαστε δυο - καλοί και κακοί. Με τα μάτια μας βλέπουμε δυο πράγματα - πράγματα που είναι Ωραία και πράγματα που είναι άσχημα... Έχουμε το δεξί χέρι που χτυπάει και κάνει το καλό και το αριστερό χέρι γεμάτο καλοσύνη, κοντά στην καρδιά. Το ένα πόδι μπορεί να μας οδηγήσει σε πονηρό μονοπάτι, το άλλο πόδι μπορεί να μας οδηγήσει σε καλό. Έτσι είναι όλα τα πράγματα δυο, όλα δυο.
Letakots-Lesa Pawnee
Δεν υπάρχει θάνατος. Μόνο αλλαγή κόσμων.
Seattle (Seatlh) Suquamish
Κανείς δεν μπορεί να πουλήσει τη γη πάνω στην οποία περπατούν οι άνθρωποι.
Crazy Horse Oglala Sioux
Όταν ήμουν παιδί και η μητέρα μου, μου έμαθε τους θρύλους του λαού μας, μου έμαθε τον ήλιο και τον ουρανό, το φεγγάρι και τ' αστέρια τα σύννεφα και τις καταιγίδες. Μου έμαθε επίσης να γονατίζω και να προσεύχομαι στον Usen για δύναμη, υγεία, σοφία και προστασία, ποτέ δεν προσευχόμαστε για το κακό κάποιου, όμως αν είχαμε κάτι εναντίον κάποιου παίρναμε μόνοι μας εκδίκηση. Μαθαίναμε ότι ο Usen δεν ενδιαφέρεται για τους ασήμαντους καυγάδες των ανθρώπων.
Geronimo (Goyathlay) - Chiricahua Apache
Από τον Wakan-Tanka, το Μεγάλο Μυστήριο έρχεται όλη η δύναμη. Είναι από τον Wakan-Tanka που ο μάγος γιατρός έχει τη σοφία και τη Δύναμη να θεραπεύει και να φτιάχνει φυλαχτά. Ο άνθρωπος γνωρίζει ότι όλα τα θεραπευτικά φυτά τα δίνει ο Wakan-Tanka γι' αυτό είναι ιερά. Έτσι και ο βούβαλος είναι ιερός, γιατί είναι το δώρο του Wakan-Tanka.
Maza Blaska - Oglala Sioux
Υπάρχει η γενική πεποίθηση στους Ινδιάνους πως όταν ο άνθρωπος πεθαίνει το πνεύμα του πηγαίνει κάπου στη γη ή στον ουρανό, δεν ξέρουμε ακριβώς που, αλλά είμαστε βέβαιοι ότι το πνεύμα εξακολουθεί να ζει... Έτσι είναι και ο Wakan-Tanka. Πιστεύουμε πως βρίσκεται παντού, όμως είναι όπως τα πνεύματα των φίλων μας που δεν μπορούμε να ακούσουμε τις φωνές τους.
Sante - Yanktonai Sioux
Συχνά στη σιωπή της νύχτας, όταν όλη η φύση μοιάζει να κοιμάται γύρω μου, ακούγεται ένα απαλό χτύπημα στην πόρτα της καρδιάς μου. Την ανοίγω και μια φωνή ρωτάει. Pokagon, τι γίνεται με το λαό σου; Ποιο θα είναι το μέλλον του; Η απάντησή μου είναι: Ο θνητός δεν έχει τη δύναμη να τραβήξει το πέπλο του αγέννητου χρόνου και να μαντέψει το μέλλον της φυλής του. Αυτό το δώρο ανήκει μόνο στο Θεό. Αλλά μπορεί να κρίνει το μέλλον από το παρόν και το παρελθόν.
Simon Pokagon - Potawatomie
Όταν σκότωνα κάποιο πουλί, όταν σκότωνα έβλεπα τη ζωή του να φεύγει μαζί με το αίμα του. Αυτό με δίδαξε για ποιο σκοπό βρίσκομαι εδώ. Ήρθα σ' αυτό το κόσμο για να πεθάνω. Το σώμα μου είναι για να κρατάει μια πνευματική ζωή. Αν είναι να χυθεί το αίμα μου, δεν θέλω πληγές πισώπλατες. Ο θάνατος ας έρθει από μπροστά.
Toohoolhoolzote - Nez Perce
...Είμαι φτωχός και γυμνός, όμως είμαι ο αρχηγός του έθνους. Δεν θέλουμε πλούτη, όμως θέλουμε να αναθρέψουμε τα παιδιά μας σωστά. Τα πλούτη δεν θα μας έκαναν καλό. Δεν θα μπορούσαμε να τα πάρουμε στον άλλο κόσμο. Δεν θέλουμε πλούτη. Θέλουμε ειρήνη και αγάπη.
Red Cloud (Makhpiya-luta) - Sioux
Όταν οι λευκοί φερθούν στους Ινδιάνους όπως και μεταξύ τους, τότε δεν θα 'χουμε πια πολέμους. Θα είμαστε όλοι ίδιοι - γιοι του ίδιου πατέρα και της ίδια μάνας, μ' έναν ουρανό από πάνω μας και μια χώρα γύρω μας και μια κυβέρνηση για όλους.
Chief Joseph, Nez Perce (Hinmaton Yalatkit)
Και έτσι τελείωσε. Δεν ήξερα πόσο από αυτό είχε λήξει. Όταν κοιτάζω πίσω τώρα "από αυτόν τον ψηλό λόφο της μεγάλης ηλικίας μου, μπορώ ακόμη να δω τις σφαγμένες γυναίκες και τα παιδιά να κείτονται στοιβαγμένοι και σκορπισμένοι σε όλο το μήκος της ελικοειδούς χαράδρας τόσο απλά όπως όταν τους είδα με μάτια ακόμη νέα. Και μπορώ να δω ότι κάτι άλλο πέθανε Εκεί στη ματωμένη λάσπη και θάφτηκε στη χιονοθύελλα. Ένα ανθρώπινο όνειρο πέθανε εκεί. Ήταν ένα θαυμάσιο όνειρο."
Black Elk, Lakota Holy Man
Όταν ένας Ινδιάνος σκοτώνεται είναι μια μεγάλη απώλεια, που αφήνει ένα κενό στο λαό μας και μια λύπη στην καρδιά μας.
Chiksika, Shawnee
Θα αρχίσεις ποτέ να καταλαβαίνεις τη σημασία που έχει το έδαφος κάτω από τα πόδια σου; Από ένα κόκκο άμμου έως ένα μεγάλο βουνό, όλα είναι ιερά. Το χθες και το αύριο υπάρχουν αιώνια σε αυτή την ήπειρο. Εμείς οι ιθαγενείς είμαστε οι φύλακες αυτού του ιερού τόπου.
Peter Blue Cloud, Mohawk
Ο κεραυνός είναι καλός. Όταν ένας κεραυνός χτυπά ένα δέντρο, οι άνθρωποι λένε ότι αυτό το δέντρο ευλογήθηκε, και πάνε να μαζέψουν το ξύλο του για ειδικούς σκοπούς.
Delmar Boni, Apache
Οι πρόγονοί σας πέρασαν το μεγάλο νερό και προσάραξαν σε αυτό το νησί. Ήταν λίγοι σε νούμερο.
Τους λυπηθήκαμε, και κάθισαν ανάμεσά μας.
Τους δώσαμε καλαμπόκι και κρέας.
Μας έδωσαν δηλητήριο σαν ανταπόδοση.
Sagoyewatha, Seneca
Μια φωτιά συμβουλίου για όλα τα έθνη θα ανάψει. Θα ανάψει για τους Cherokee και για τους Wyandot. Θα την ανάψουμε επίσης και για τα επτά έθνη που μένουν προς τη μεριά της ανατολής του ήλιου, και για τα έθνη που κατοικούν προς τη δύση του ήλιου. Όλοι θα λάβουν το Μεγάλο Νόμο και θα δουλέψουν μαζί για το συμφέρον του ανθρώπου.
Attributed to Deganawidah
Είναι ένα περίεργο πράγμα, ότι από τότε που η προσευχή μπήκε στις καλύβες μας, τα προηγούμενα έθιμά μας πλέον είναι σε αχρηστία και όμως θα πεθάνουμε όλοι γιατί τα εγκαταλείπουμε.
Algonquin sachem
Αφού είστε εδώ σαν ξένοι, θα έπρεπε να περιορίσετε τους εαυτούς σας στα έθιμα της χώρας μας αντί να επιβάλλετε τα δικά σας σε μας.
Wicomesse leader, 1633
Ξέρουμε πως τα εδάφη μας έχουν γίνει περισσότερο πολύτιμα. Οι λευκοί σκέπτονται πως δε ξέρουμε την αξία τους αλλά είμαστε λογικοί, η γη είναι αιώνια και τα λίγα αγαθά που παίρνουμε για αυτή σύντομα φθείρονται και φεύγουν.
Canasatego, Onondaga
Κάποιοι από τους αρχηγούς μας Διεκδικούν ότι η γη ανήκει σε μας. Δεν είναι αυτό που μου είπε το Μεγάλο Πνεύμα. Μου είπε ότι η γη ανήκει σε εκείνο, ότι σε κανένα άνθρωπο δεν ανήκει η γη, και ότι δεν έπρεπε να ξεχάσω να το πω αυτό στους λευκούς.
Kannekuk, Kickapoo prophet
Τις παλιές ημέρες οι άνθρωποί μας δεν είχαν εκπαίδευση. Όλη η σοφία και η γνώση ερχόταν σε αυτούς από τα όνειρα. Έβαλαν σε δοκιμασία τα όνειρά τους και με αυτόν τον τρόπο έμαθαν την ίδια τους τη δύναμη.
Ojibwa elder
Πούλα μία χώρα.
Γιατί να μην πουλήσεις τον αέρα, τη μεγάλη θάλασσα, όπως και τη γη;
Το Μεγάλο Πνεύμα τα έφτιαξε όλα αυτά για να τα χρησιμοποιούν τα παιδιά του;
Tecumseh, Shawnee
Με πήρατε αιχμάλωτο μαζί με όλους τους πολεμιστές μου.
Είμαι πολύ θλιμμένος...
Περίμενα να κρατήσω πολύ παραπάνω και να σας βάλω σε μεγαλύτερη φασαρία πριν να παραδοθώ.
Ο Black Hawk είναι τώρα αιχμάλωτος του λευκού.
Αλλά μπορεί να αντέξει τα μαρτύρια, και δε φοβάται το θάνατο.
Δεν είναι δειλός.
Ο Black Hawk είναι ένας Ινδιάνος.
Black Hawk, Sauk
Ω, άκουσέ με, Μεγάλε Πατέρα, και βοήθησέ μας, για να μπορέσει η γενιά μας στο μέλλον να ζήσει και να περπατήσει τον καλό δρόμο με το ανθισμένο ραβδί της επιτυχίας. Επίσης, την πίπα της ειρήνης, θα την προσφέρουμε καθώς θα περπατάμε τον καλό δρόμο προς την επιτυχία. Aκουσέ με, και άκουσε την έκκλησή μας.
Black Elk, Lakota
Γιε μου, είσαι τώρα σάρκα από τη σάρκα μου και κόκαλο από το κόκαλό μου. Αλλά με την τελετή που γίνεται αυτή την ημέρα, κάθε σταγόνα λευκού αίματος ξεπλύθηκε από τις φλέβες σου, μπήκες στο έθνος των Shawnee... υιοθετήθηκες από μια σπουδαία οικογένεια.
Black Fish, Shawnee
(Από την υιοθεσία του Daniel Boone, το 1778, από τη φυλή).
Όταν οι Γάλλοι έφτασαν σε αυτούς τους καταρράκτες, ήρθαν και μας φίλησαν... Ποτέ δεν κορόιδεψαν τις τελετές μας και ποτέ δε βεβήλωσαν τα μέρη των νεκρών μας. Εφτά γενιές ανθρώπων έχουν περάσει, και ποτέ δεν το ξεχάσαμε.
Chippewa chief
...Λέω: "Αν ο στρατός των Ηνωμένων Πολιτειών σκότωνε χίλιους ινδιάνους χορευτές, δεν θα είχαμε πια προβλήματα". Καταλαβαίνω απο την γλώσσα που χρησιμοποιείς ότι είσαι "Χριστιανός" και είσαι πρόθυμος να κάνεις οτιδήποτε για να διαδώσεις το εργο του Χριστού. Είσαι, χωρίς αμφιβολία, ένας πιστός του Σωτήρα των λευκών, αλά αρνείσαι να δεχτείς πως και οι Ινδιάνοι μπορούν να έχουν τον δικό τους "Μεσσία". Οι Ινδιανοι δεν συμπάθησαν ποτέ την Χριστιανική θρησκεία όπως κηρρύσεται και εφαρμόζεται από τους λευκους. Θέλεις να μάθεις τον λόγο γι' αυτό; Γιατί ο καλός πατέρας όλων, μας έδωσε μια καλύτερη θρησκεία - μια θρησκεία που έχει μόνο καλά και τίποτα κακό, μια θρησκεία που είναι σύμφωνη με τις ανάγκες μας. Λέτε πως αν είμαστε καλοί, υπακούμε στις δέκα εντολές και δεν κάνουμε πια αμαρτίες, θα μας επιτραπεί στο τέλος να καθίσουμε πάνω σ' έναν άσπρο βράχο και να τραγουδάμε ύμνους στο Θεό για πάντα και να κοιτάμε από ψηλά τους ειδωλολάτρες πατέρες μας, τις μητέρες, τους αδελφούς και τις αδελφές μας που θα ουρλιάζουν στην κόλαση. Δεν μπορούμε να δεχτούμε κάτι τέτοιο. Ο ηθικός κώδικας που εφαρμόζει η λευκή φυλή δεν μπορεί να συγκριθεί μ' αυτον των Ινδιάνων. Δεν πληρώνουμε ούτε δικηγόρους ούτε ιεροκύρηκες, αλλά δεν έχουμε ούτε το 1/10 απο τα εγκλήματα που έχετε εσείς. Αν ο Μεσσίας μας πραγματικά έρθει, δεν θα προσπαθήσουμε να σας φέρουμε με το ζόρι στην πίστη μας. Δεν θα δέσουμε ποτέ να κάψουμε αθώες γυναίκες στο πάσαλο, ούτε θα κόψουμε άντρες κομμάτια τραβώντας τους με τα άλογα, γιατί αρνιούνται ν' ακολουθησουν στους χορούς μας των Πνευμάτων. Εσείς οι λευκοί άνθρωποι έχετε εναν Μεσσία ακόμα κι αν πρέπει να πιστέψει κανείς στην ιστορία, σχεδόν κάθε έθνος είχε από έναν. Είχατε δώδεκα Απόστολους, εμείς έχουμε μόνο έντεκα και μερικοί από αυτούς είναι κιόλας στις στρατιωτικές φυλακές σας. Είχαμε ακόμη και μια παρθένο Μαρία και είναι κι αυτή στις φυλακές σας. Ανυπομονείτε να πιάσετε στα χέρια σας τον Μεσσία μας, για να τον ρίξετε κι αυτόν στα σίδερα. Ίσως να κάνετε κάτι τέτοιο, ίσως πραγματικά τον σταυρώσετε όπως κάνατε και με τον Άλλο, μα δεν μπορείτε να οδηγήσετε τους Ινδιάνους στην χριστιανική θρησκεία αν δεν μολύνετε το αίμα τους με το αίμα των λευκών. Ο ουρανός του λευκού ανθρώπου είναι αποκρουστικός για την φύση του Ινδιάνου και αν η κόλαση των λευκών σας βολεύει, γιατί όχι, μπορείτε να την κρατήσετε. Σκέφτομαι ότι θα έχετε αρκετούς λευκούς παλιανθρώπους να την γεμίσετε."
Σύγχρονη αφήγηση Ινδιάνου «Σιού» (Sioux)
Ένας γέρος ινδιάνος Cheroke διδάσκει τον εγγονό του στα θέματα της ζωής
”Μια μάχη μαίνεται μέσα μου”, λέει στο αγόρι.
”Είναι μια σκληρή μάχη ανάμεσα σε δύο λύκους. Ένας είναι κακος – είναι κακία, μοχθηρία, μνησικακία, ζήλια, λύπη, τύψεις, λαγνεία, αυτολύπηση, πικρία, δουλικότητα, ψέμα, ψέυτικη υπερηφάνεια, υπεροψία και εγωισμός.”
”Ο άλλος είναι καλός – είναι ευτυχία, ειρήνη, αγάπη, ελπίδα, ηρεμία, ταπεινοφροσύνη, φιλία, καλή θέληση, συμπάθεια, συμπόνια, ευσπλαχνία, γεναιοδωρία, αλήθεια, κατανόηση και πίστη.
Η ίδια μάχη μαίνεται και μέσα σε εσένα - και μέσα σε όλους τους άλλους ανθρώπους”.
Το αγόρι σκέφτηκε για λίγη ώρα και μετά ρώτησε τον παππού του :
”Ποιός λύκος θα νικήσει τελικά;”
”Aυτός που τρέφεις...”, απάντησε ο γέρος.
O Sagoyewatha (ή Red Jacket), αρχηγός της φυλής Seneca όταν ένας χριστιανός ιεραπόστολος τον ρώτησε γιατί δεν ήθελε να τον αφήσει να μείνει με τον λαό του απάντησε:
«Μου έχουν πει ότι η θρησκεία σας, σας δόθηκε από τους προγόνους σας, και εχεί περάσει από πατέρα σε υιό. Και έμεις έχουμε μια θρησκεία που δόθηκε από τους προγόνους μας σε εμάς, τα παιδιά τους. Με αυτόν τον τρόπο λατρεύουμε. Μας διδάσκει να είμαστε ευγνώμονες για όλα όσα λαμβάνουμε, να αγαπάμε ο ένας τον άλλο και να είμαστε ενωμένοι. Ποτέ δεν μαλώνουμε για την θρησκεία, γιατί είναι ένα θέμα που αφορά προσωπικά κάθε άνθρωπο και το Μέγα Πνεύμα. Δεν επιθυμούμε να καταστρέψουμε την θρησκεία σου ή να αλλάξουμε την πίστη σου. Απλά θέλουμε να απολαμβάνουμε την δική μας.»
.